WYMAGANIA
NA STOPNIE
Ochotniczka-młodzik
Z
ochotą poznaję smak harcerskiej przygody. W swoim postępowaniu
kieruję się Prawem Harcerskim. Pamiętam o codziennym dobrym
uczynku. Chętnie zdobywam nowe wiadomości
i umiejętności przydatne w zastępie, drużynie, domu i szkole. Jestem zaradna/y, dzielna/y
i pogodna/y.
i umiejętności przydatne w zastępie, drużynie, domu i szkole. Jestem zaradna/y, dzielna/y
i pogodna/y.
Do
próby może przystąpić harcerka/harcerz, która/y:
- złożyła/ył Przyrzeczenie Harcerskie,
- aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany
czas trwania próby: 6-9
miesięcy
Wymagania stopnia
Praca
nad sobą
- Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.
- W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.
- Mam swoją ulubioną książkę. Korzystam z biblioteki.
- Mam swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.
Życie
rodzinne
- Mam stały obowiązek domowy i wywiązuję się z niego.
- Znam daty świąt rodzinnych (imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.
- Dziele się z rodzicami moimi radościami i niepowodzeniami.
Zaradność
życiowa
- Noszę mundur zgodny z regulaminem obowiązującym w ZHP.
- Zaoszczędziłam/em niedużą sumę pieniędzy i wydałam/em ją na zaplanowany wcześniej cel.
- Znam okolice swego domu i szkoły. Wiem, gdzie jest przychodnia lekarska, apteka, poczta, posterunek policji, dworzec autobusowy i dworzec kolejowy. Potrafię wskazać drogę do tych miejsc.
- Dbam o własny wygląd i czystość, utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę do munduru.
- Systematycznie uczestniczę w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik, jazda na rolkach).
- Dbam o higienę osobistą i zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.
Wiedza
harcerska
- Wiem, kiedy powstał skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi.
- Wiem, kto jest bohaterem mojej drużyny (szczepu).
- Potrafię zachować się w kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu
i drużyny. - Wiem, jak oznacza się funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.
- Znam podstawy musztry harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru.
- Mam śpiewnik harcerski. Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów.
Techniki
harcerskie
- Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka
i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku. - Uczestniczyłam/em w grze terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.
- Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie).
- Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.
- Byłam/em z zastępem lub drużyną na wycieczce w lesie. Umiem się w nim zachować. Rozpoznałam/em po sylwetce i liściach 5 drzew.
- Zaopiekowałam/em się zwierzęciem lub rośliną.
- Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości.
Postawa
obywatelska
- Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy.
- Odszukam na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.
- Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.
W
okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch
zadań zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby
przynajmniej dwie sprawności.
Uwaga.
Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w
środowisku.
Tropicielka-wywiadowca
Jestem
na tropie harcerskiej przygody. Przestrzegam Prawa i Przyrzeczenia
Harcerskiego w życiu codziennym. Mam oczy i uszy otwarte. Ćwiczę
swoją spostrzegawczość. Aktywnie uczestniczę
w zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i doskonalę umiejętności z różnych dziedzin harcerskiego życia.
w zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i doskonalę umiejętności z różnych dziedzin harcerskiego życia.
Do
próby może przystąpić harcerka lub harcerz, która/y:
- zdobyła/ył stopień ochotniczki/młodzika; jeśli nie posiada stopnia ochotniczki/młodzika, realizuje próbę tropicielki/wywiadowcy poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte
w wymaganiach poprzedniego stopnia; - aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany
czas trwania próby: 6-12
miesięcy
Wymagania stopnia
Praca
nad sobą
- Notuję sytuacje, w których postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim i na ich podstawie dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym/łbym mocno popracować.
- Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.
- Ukończyłam/em próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.
Życie
rodzinne
- Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em
w przygotowaniach świąt rodzinnych. - Znam historię swojej rodziny.
- Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.
Zaradność
życiowa
- Osiągnęłam/em dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
- Uczestniczyłam/em w akcji zarobkowej drużyny.
- Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
- Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
- Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.
- Systematycznie ćwiczę znajomość języka obcego.
- Korzystałam/em z informacji PKS, PKP, uzyskałam/em potrzebny numer telefoniczny
i znalazłam/em potrzebną informację w internecie.
Wiedza
harcerska
- Znam
najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać
kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego.
- Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
- Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.
- Znam historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem, jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.
- Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.
- Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na mundurze. Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w strukturze ZHP.
- Przeczytałam/em minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.
Techniki
harcerskie
- Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.
- Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu.
W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy. - Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.
- Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
- Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.
- Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.
- Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
- Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.
- Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
Postawa
obywatelska
- Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
- Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję
z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich. - Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
- Wiem, kto jest protektorem ZHP.
- Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.
W
okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej czterech
zadaniach zespołowych
i jednym biwaku.
i jednym biwaku.
Zdobyłam/em
w czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym
przynajmniej jedną dwugwiazdkową.
Uwaga.
Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w
środowisku.
Pionierka-odkrywca
Uczestnicząc
w harcerskim życiu, odkrywam swoje zainteresowania. Oceniam siebie i
swoje postępowanie odwołując się do Prawa Harcerskiego. Potrafię
radzić sobie w różnych sytuacjach działając samodzielnie i
odpowiedzialnie. Można na mnie polegać. Jestem uczynna/ny,
odważany, samodzielna/ny.
Do
próby może przystąpić harcerka/harcerz, która/y:
- zdobyła/ył stopień tropicielki/wywiadowcy. Jeśli nie posiada stopnia tropiciela/wywiadowcy, realizuje próbę pionierki/odkrywcy poszerzoną o wiadomości
i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni, - aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany
czas trwania próby: 9-12
miesięcy
Wymagania stopnia
- Określiłam/em
swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania
jej.
- Aktywnie
realizuję obowiązki wynikające z mojej wiary.
- Wykazałam/em,
że potrafię poświęcić własną przyjemność na rzecz
obowiązku.
- Zdobyłam/em
nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym.
- Rzetelnie
wykonuję swoje obowiązki domowe.
- Zapisuję
ustalone terminy i wyznaczone zadania, jestem punktualna/ny i
obowiązkowa/ny.
- Wzięłam/ąłem
udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji zarobkowej dla
drużyny.
- Dbam o
sprzęt drużyny. Brałam/em udział w jego konserwacji.
- Dbam o
zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu,
prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami
okresu dojrzewania.
- Załatwiłam/em
powierzoną mi sprawę w instytucji lub urzędzie.
- Zorganizowałam/em
wyjście zastępu lub drużyny (grupy koleżanek lub kolegów) do
kina, teatru, na koncert, do muzeum lub inną imprezę kulturalną.
- Potrafię
w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym.
- Umiejętnie korzystam z Internetu (wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres
e-mail).
Doskonalenie
harcerskie
- Potrafię wskazać główne etapy w dziejach harcerstwa.
- Odwiedziłam/em
komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej
Kwatery. Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi,
Naczelnik ZHP
i Przewodniczący ZHP.
- Wiem,
jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce.
- Czytam
książki o tematyce harcerskiej.
- Znam
strukturę ZHP.
- Potrafię
ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe
tętno dzieci
i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.
- Odnalazłam/em
na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w
czasie gry terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej.
Na podstawie mapy topograficznej określiłam/em długość trasy,
nachylenie terenu, przybliżony czas marszu, azymut na dany punkt.
Zmierzyłam/em w terenie odległość i wysokość.
- Kierowałam/em
budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie
posługiwać się sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co
najmniej 10 węzłów i ich zastosowanie.
- Brałem
udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.
- Wyrobiłam/em
w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę
światło, segreguję odpady).
- Wiem, co
to jest park narodowy, park krajobrazowy i rezerwat przyrody.
Wymienię kilka polskich parków narodowych oraz wskażę
występujące w nich osobliwości przyrodnicze. Odwiedziłam/em
jeden z parków narodowych, krajobrazowych lub rezerwatów.
Poszukiwanie pól służby
- Poznaję
historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród
innych (np. znane postacie, historyczne wydarzenia, zabytki, sztuka
ludowa).
- Wiem, na
czym polega demokracja. Brałam/em udział w demokratycznym
podejmowaniu decyzji.
W
okresie próby uczestniczyłam/em w obozie lub zimowisku harcerskim
oraz w co najmniej dwóch biwakach lub rajdach, zrealizowałam/em co
najmniej trzy projekty, w tym przynajmniej jeden na rzecz środowiska
(np. szkoły, osiedla). Zdobyłam/em w tym czasie przynajmniej trzy
sprawności (dwugwiazdkowe lub trzygwiazdkowe).
Uwaga.
Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w
środowisku.
Samarytanka-ćwik
Poszukuję
wzorów do naśladowania zgodnych z harcerskimi wartościami
zawartymi w Prawie
i Przyrzeczeniu Harcerskim. Szukam sytuacji, w których mogę pomóc. Pracuję nad swoim charakterem. Wywiązuję się ze swoich obowiązków. Poszukuję swoich zainteresowań i pasji. Rozwijam je zdobywając wiedzę i umiejętności w wybranych dziedzinach. Współtworzę życie drużyny.
i Przyrzeczeniu Harcerskim. Szukam sytuacji, w których mogę pomóc. Pracuję nad swoim charakterem. Wywiązuję się ze swoich obowiązków. Poszukuję swoich zainteresowań i pasji. Rozwijam je zdobywając wiedzę i umiejętności w wybranych dziedzinach. Współtworzę życie drużyny.
Do
próby może przystąpić harcerka/harcerz, która/y:
- zdobyła/ył stopień pionierki/odkrywcy; jeśli nie posiada stopnia pionierki/odkrywcy, realizuje próbę samarytanki/ćwika poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte
w wymaganiach poprzednich stopni; - aktywnie uczestniczę w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany
czas trwania próby: 9-12
miesięcy
Praca
nad sobą
- Znam swoje dobre strony. Rozwijam je i potrafię je wykorzystać na rzecz innych.
- Poszukuję autorytetów. Czerpię z nich motywację do pracy nad sobą.
- Czynnie uczestniczę w formach rozwoju duchowego, np. kuźnica, dyskusja, rekolekcje, pielgrzymka.
- Racjonalnie organizuję własny czas. Planuje przebieg dnia, tygodnia.
- Znam zasady dobrego wychowania, potrafię ubrać się odpowiednio do sytuacji.
- Potrafię korzystać z osiągnięć postępu technicznego, przestrzegam przy tym zasad kultury (np. znam zasady netykiety, wiem, jak korzystać z telefonu komórkowego w miejscach publicznych, kontroluję czas spędzany przy komputerze).
- Udoskonaliłam/em swoją technikę uczenia się lub poprawiłam/em oceny z wybranych przedmiotów szkolnych.
- Systematycznie oszczędzam pieniądze na określony cel.
- Uczę się języka obcego i potrafię wykorzystać jego znajomość (np. przetłumaczyłam/em artykuł, nawiązałam/em korespondencję ze skautem lub skautką).
- Zrobiłam/em przegląd swego tygodniowego jadłospisu pod kątem wartości odżywczych, wyciągnęłam/wyciągnąłem wnioski i wprowadziłam/em poprawki na przyszłość. Znam skutki niedożywienia i przejadania się.
- Potrafię udzielić pierwszej pomocy, w razie potrzeby potrafię zastosować resuscytację (ogól czynności prowadzących do przywrócenia podstawowych czynności życiowych).
- Włączyłem się do prowadzenia gospodarstwa domowego. W trakcie próby przejąłem na siebie dodatkowe obowiązki.
- Załatwiłam/em sprawy organizacyjne biwaku, wycieczki, obozu (np. zakup biletu zbiorowego, ubezpieczenie, przygotowanie wykazu potrzebnego sprzętu, prowadzenie rachunków).
Doskonalenie
harcerskie
- Wyspecjalizowałam/em się w wybranej dziedzinie harcerskiej (techniki harcerskie lub inna dziedzina pomocna w pracy drużyny). Kierowałam/em projektem dotyczącym tej dziedziny.
- Przeczytałam/em przynajmniej jedną książkę, która pogłębiła moją wiedzę o dziejach ruchu harcerskiego lub skautowego. Zaprezentuję innym (w zastępie, drużynie lub w klasie) wybrane zagadnienie lub znaczącą postać z dziejów harcerstwa.
- Zorganizowałam/em według własnego pomysłu akcję zarobkową w drużynie lub nawiązałam/am pożyteczne dla drużyny kontakty (z osobą, instytucją).
- Znam cele działania Związku Harcerstwa Polskiego.
Poszukiwanie
pól służby
- Jestem
wrażliwa/wy na potrzeby drugiego człowieka – świadomie i
odpowiedzialnie podejmuje stałą służbę.
- Sporządziłam/em
„mapę potrzeb” występujących w najbliższej okolicy i
uczestniczyłam/em w projekcie (zadaniu) odpowiadającym na którąś
ze wskazanych potrzeb.
- Orientuję
się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i
kulturalnych kraju.
- Znam
najważniejsze prawa i obowiązki obywateli RP.
- Przeprowadziłam/em zwiad tematyczny (np. poznając przyrodę, kulturę, historię, współczesne życie społeczne i gospodarcze, poznając ciekawe osoby, mało znane miejsca, zapomniane pamiątki historyczne). Sporządziłam/em dokumentację zwiadu (zawierającą np. opisy, wywiady, pamiątki, fotografie, spis lektur na wybrany temat). W interesujący sposób przedstawiłam/em ją w drużynie.
W
okresie próby uczestniczyłam/em w co najmniej trzech projektach. W
czasie próby zdobyłam/em co najmniej trzy sprawności
(dwugwiazdkowe i trzygwiazdkowe).
Uwaga.
Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w
środowisku.
Harcerka orla-harcerz orli
W
harcerskiej wędrówce przez życie odnajduje wzory do naśladowania.
Kierując się Prawem Harcerskim buduję swój własny system
wartości. Sama/m wyznaczam swoje cele. Wybieram swoją drogę
życiową. Dążę do mistrzostwa w wybranych dziedzinach. Podejmuję
wyzwania. Znajduję pole stałej służby.
Do
próby może przystąpić harcerka/harcerz, która/y:
- zdobyła/ył stopień samarytanki/ćwika. Jeśli nie posiada stopnia samarytanki/ćwika, realizuje próbę harcerki orlej/harcerza orlego poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni,
- aktywnie uczestniczy w życiu drużyny,
- zrealizowała/ał próbę wędrowniczą i otrzymała/ał naramiennik wędrowniczy,
- wspólnie z opiekunem przygotowała/ał indywidualny program próby.
Zalecany
czas trwania próby: 12–18
miesięcy
Wymagania
stopnia wyznaczają płomienie wędrowniczej watry
Siła
ciała
- Prowadzę higieniczny tryb życia i doskonalę swoją sprawność fizyczną. Znam granice swojej wytrzymałości fizycznej.
- Zaplanowałam/em i zorganizowałam/em wędrówkę o charakterze wyczynu.
Siła
rozumu
- Samodzielnie planuję swój czas. Znam podstawowe zasady dobrego planowania czasu.
- Rozsądnie gospodaruję własnymi i powierzonymi zasobami finansowymi. Opracowałam/em sposób sfinansowania wybranego przedsięwzięcia i zrealizowałam/em go.
- Pogłębiam swoją wiedzę i umiejętności w różnych dziedzinach aktywności (nauka i kultura).
- Znalazłam/em dziedzinę, w której chcę osiągnąć mistrzostwo. Mam już w niej osiągnięcia.
Siła
ducha
- Na podstawie Prawa Harcerskiego buduję swój system wartości. Potrafię otwarcie
i konsekwentnie go bronić. - Samodzielnie podejmuję stałą służbę w dziedzinie życia duchowego.
- Staram się zrozumieć innych i uznaję ich prawo do odmienności. Poznałam/em kilka kultur (np. narodowych, wyznaniowych).
- Staram się żyć w harmonii z naturą.
- Pielęgnuję więzi rodzinne.
- Znalazłam/em swoje miejsce w grupie rówieśniczej (dokonując świadomych wyborów
i zachowując własny system wartości). - Pokonałam/em jedną ze swoich słabości.
- Dziedziny swoich zainteresowań porównałam/em z potrzebami środowiska. W ten sposób określiłam/em swoje pole służby. Pełniłam/em służbę przez wyznaczony czas.
Uwaga.
Próbę można uzupełnić o dodatkowe wymagania przyjęte w
środowisku.
Harcerska Rzeczypospolitej - harcerz Rzeczypospolitej
Mam
własny system wartości wynikający z Prawa Harcerskiego. Kieruję
się nim we wszystkich aspektach swojego życia. Potrafię godzić
pełnione przeze mnie role, np. w rodzinie, w szkole,
w pracy, w działalności społecznej. Osiągam mistrzostwo w wybranych dziedzinach aktywności. Jestem świadomą/ym obywatelką/em RP. Swoją postawą i postępowaniem prezentuję harcerski styl życia.
w pracy, w działalności społecznej. Osiągam mistrzostwo w wybranych dziedzinach aktywności. Jestem świadomą/ym obywatelką/em RP. Swoją postawą i postępowaniem prezentuję harcerski styl życia.
Do
próby może przystąpić harcerka/harcerz, która/y:
- zdobyła/ł stopień harcerki orlej/harcerza orlego,
- wspólnie z opiekunem przygotowała/ał indywidualny program swojej próby.
Zalecany
czas trwania próby: 12–24
miesiące
Wymagania
na stopień wyznaczają polana wędrowniczej watry:
Praca nad sobą
Służba
Poszukiwanie swojego miejsca w społeczeństwie
Indywidualne
zadania próby harcerki Rzeczypospolitej-harcerza Rzeczypospolitej
harcerka/harcerz buduje zgodnie z trzema wymienionymi kierunkami
pracy wędrowniczej. W pracy nad sobą umacnia swoje zalety i
niweluje wady oraz słabości. Dba o zdrowie i kondycję fizyczną.
Rozwija swoją osobowość przez udział w różnych formach życia
duchowego i kulturalnego. Pełni stałą służbę, która przynosi
wymierne efekty. Poszukując swojego miejsca w społeczeństwie,
konsekwentnie realizuje swój pomysł na życie: w nauce i w pracy, w
rodzinie, rozwijając pasje
i zainteresowania. Zna swoje prawa i obowiązki, wynikające z pełnionych ról społecznych, stara się wywiązywać z nich jak najlepiej. Wie, na czym opiera się system państwa prawa, zna w nim swoje miejsce. Szuka drogi osiągnięcia samodzielności ekonomicznej.
i zainteresowania. Zna swoje prawa i obowiązki, wynikające z pełnionych ról społecznych, stara się wywiązywać z nich jak najlepiej. Wie, na czym opiera się system państwa prawa, zna w nim swoje miejsce. Szuka drogi osiągnięcia samodzielności ekonomicznej.

Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń